Responsiv design

Ett viktigt tänk-till-före råd till dig som ska beställa design och bygga responsivt.

”Mobile first”-trenden gör att många webbprojekt fokuserar på att optimera den mobila användarupplevelsen. I verkligheten ser användarnas behov förmodligen olika ut på olika enheter, beroende på vad de vill göra. Dessutom har olika webbplatser ofta så pass olika användningssyften att en och samma responsiva designlogik inte fungerar för båda.

Ett exempel: en myndighetssajt med avancerade verktyg och en mäklarsajt där besökarna mest vill ta del av fina bilder och lite text behöver sannolikt utgå från ganska skilda designprinciper.

Mitt bästa råd är tänka efter ordentligt först och lägga tid på att kartlägga dina målgruppers behov och beteenden. Med de insikterna i grunden kan du sedan be en byrå ta fram en responsiv design, som ger dina besökare en lika bra användarupplevelse oavsett om de besöker din webbplats på en desktop, surfplatta eller mobil.

Olika verksamheter kräver olika förarbete, inte minst utifrån ett tillgänglighetsperspektiv, och man kan inte alltid att haka på den senaste designtrenden. Detta behöver både beställare och designbyråer ta hänsyn till.

Ta reda på målgruppernas behov i förstudien

Vad tycker du? Mejla mig dina insikter om att bygga ”mobile first”: camilla.hallstrom@hallstromkonsult.se