Nyfiken på UX

Vad gör en UX-person?

– En User Experience-person håller olika typer av workshops och intervjuar användare för att hitta behov, drivkrafter och beteendemönster hos målgrupperna. En UX-designer skapar ofta enkla prototyper och testar med riktiga användare så att idéer och koncept fungerar. Man tittar även på statistik, utvärderar befintliga lösningar och kan arbeta med konverteringsoptimering.

– Ofta är man lite av en spindel i nätet – den som pratar med alla – utvecklare, användare, grafiska designers, redaktörer, verksamheten samt agerar stöd till produktägarna vid prioritering. En mer strategisk orienterad UX-person kan även hjälpa verksamheter med hur de ska arbeta kundorienterat och bli bättre på UX.

Vilka är fördelarna med att ha en UX-person med i ett webbprojekt?

– Egentligen handlar det om att bidra med två saker: hjälpa till att göra rätt sak och att utforma lösningar på rätt sätt.

– UX-personen kan tillföra ett utifrån-och-in perspektiv till verksamheten vilket gör att projektet kan arbeta mot det som maximerar nytta för användarna. Det kan resultera i en upptäckt av behov eller beteende hos kunder som tidigare inte identifierats, vilket kan öppna upp fantastiska möjligheter till innovation och nöjda kunder.

Vad ger UX till skillnad från grafisk design?

– En grafisk designer arbetar med varumärket och att färg, form och bildspråk harmoniserar med de värden som verksamheten vill kommunicera ut. Det handlar mycket från ett användarperspektiv att se, gilla och känna igen sig.

– Till skillnad från en grafisk designer vill UX underlätta för användaren att förstå, hitta och utföra saker på ett enkelt sätt. Användare ska kunna göra vad de önskar och få ett förväntat resultat utan att behöva fundera.

Ur ett UX-perspektiv – vad är fördelarna med att webbredaktörer kommer med tidigt i en process?

– Webbredaktörerna är en målgrupp som man anpassar verktyget för precis på samma sätt som man anpassar webben för målgruppen.

– Största fördelen med att tidigt ta med webbredaktörer som en målgrupp i projektet är att kunna ta fram verktyget åt dem, för det är de som ska arbeta med innehållet. Vinsten med att involvera dem tidigt i processen är att utbildningstiden förkortas.

– Man vinner även tid när projektet sjösatts, då har redaktörerna ett verktyg som passar deras sätt att arbeta. Har man redaktörerna med sig tidigt kortar det startsträckan att bygga ett bra verktyg som fungerar över tid även efter att ha lanserat.

Rickard Andersson User Experience specialist på Valtech

Valtech

Valtech är specialiserade på digitala lösningar som förbättrar användarens vardag. De profilerar sig som en digital partner som förenar kreativitet, teknik och lättrörliga arbetssätt för att göra deras kunder bättre.
Läs mer om dem här: www.valtech.se