Att checka av vid uppstartsmötet
Det här en härlig känsla när allt är på plats; projektet har en namngiven beställare, finansiering är klar, budget har upprättats och det finns en tidsplan med tydliga milstolpar. Äntligen är det dags för uppstartsmöte för att komma igång med ett nytt digitaliseringsprojekt eller ny webbplats.
När man initierar ett projekt internt eller med en extern leverantör så är det vanligt att börja ett uppstartsmöte med att alla sätter upp post-it-lappar med fina ord: ”vi ska våga prioritera”, ”vi ska vara transparenta”, och så vidare. Ord som sällan någon kommer ihåg senare i projektet. Tyvärr glöms det allt för ofta bort att prata igenom projektets rutiner så som möten, uppföljning och att det finns arbetssätt tydligt beskrivna.
Det är tydlighet som gäller när man startar upp ett projekt. Om ni jobbar med en extern leverantör är det ännu viktigare att vara tydlig. Här är min checklista för uppstartsmöte:
Jag lovar att ni tjänar så mycket tid och pengar, men även gott humör, i ett projekt om alla har koll på vem som gör vad och när i tid.