Personalisering i fokus för Sveriges bästa intranät
Praktikertjänst delar med sig av sina erfarenheter
Praktikertjänst är Sveriges största koncern inom privat tandvård och hälso- och sjukvård. Deras intranät Insikt används dels av de största målgrupperna läkare och tandläkare, dels av huvudkontorets medarbetare.
Praktikertjänsts intranät Insikt tog hem förstapriset i tävlingen ”Sveriges bästa intranät” 2013, som arrangeras av Redaktörsföreningen för Interna Medier (RIM).
Insikt är personaliserat och rollstyrt. Varje användare ser olika nyheter och information utifrån sina olika roller och ansvarsområden i organisationen.
Man ser olika saker beroende på om man är exempelvis är läkare, tandläkare, anställd på kontoret, chef eller aktieägare.
Webbredaktörerna kan rikta information till en viss målgrupp, men användarna kan också välja att prenumerera på information utifrån olika ämnesområden. Användarna väljer dessutom själva vilka applikationer/funktioner de vill ha som verktyg i toppnavigeringen.
Personaliseringen ger effektivitet och hög användning
Karen Kenney, avdelningschef koncernkommunikation och webbansvarig, menar att ett personaliserat intranät är viktigt.
– Våra medarbetare har inte så mycket tid mellan sina patienter. Därför har det varit extra viktigt att alltid se till nyttan för dem, och göra det lätt för dem att hitta vad de ska på kort tid. Personaliseringen har en viktig del i detta, säger Karen.
Och statistiken talar sitt tydliga språk: 99 procent av kontorets medarbetare och 90 procent av koncernen, besöker Insikt dagligen eller flera gånger i veckan.