Projektbeskrivning

Uppdragsgivare

Alecta

Referensperson

Caroline Östlund, systemansvarig för alecta.se

Kompetens

Krav, Episerver

Webbprojektet med fokus på att bygga användarvänligt både på utsidan och på insidan

Alecta har byggt om sin webbplats till senaste versionen av Episerver. Utvecklingsprojektet startade augusti 2016, innan dess hade företaget tagit fram en förstudie.

Projektteamet

Inför projektet handplockades projektgruppen av Alecta och sattes i samma rum – UX, back-end och front-end utvecklare, design, kravare samt projektledare. Detta skapade en miljö med korta ledtider vilket främjade den agila processen, från idé till utvecklingsförslag. När en idé behövde bollas av en projektmedlem så fanns det alltid någon som kunde komma med relevant och viktig input.

Det var viktigt för Alecta att bygga förvaltningsbart även på insidan

Precis som det är viktigt att bygga en användarvänlig, lättförståelig och välkomnande webbplats som möter kundens behov, så var det även viktigt för Alecta att sträva efter att göra insidan lika användarvänlig. De funktionella kraven delades upp av kravgruppen i två delar, det ena fokuserade på kravet för användaren på utsidan och det andra fokuserade på redaktörens krav på insidan, alltså kravet för hur det skulle se ut i redaktörsläget.

Camillas roll i projektet

Camillas roll var att ta fram grunden till en kravmall och ett arbetssätt kring kravhantering, skriva krav tillsammans med kravgruppen och vara bollplank i utvecklingsprojektet för att säkra upp att projektet nyttjade Episerver på rätt sätt kopplat till kraven.

En tillgång i kravarbetet

– Camilla var en stor tillgång i vårt kravarbete, hon hjälpte oss att arbeta fram en bra kravmall som passade både produkt, utveckling och test, säger Caroline Östlund, systemansvarig för alecta.se

– Tack vare hennes breda kunskaper i Episerver fick hon oss att inte endast tänka på att få till ett trevligt gränssnitt för kunden, utan Camilla satte även stort fokus på att förenkla gränssnittet för våra redaktörer.

Kravarbetet i projektet

Kravgruppen la mycket tid på att jobba med kravmallen och för att få till en pedagogisk struktur i kravdokumentet. Mallen innehöll följande rubriker: sammanfattning, begrepp, kopplingar till andra system, funktionella krav, redaktionella krav, acceptanskriterier, design och mätning och uppföljning. I kravet fanns skisser för desktop och mobil vy för den aktuella funktionen.

Under projektets gång så arbetade kravgruppen kontinuerligt med att förbättra kvalitén på kraven. Testarna som var vana att testa system och inte CMS ville att kraven skulle vara tydliga utifrån hur det skulle funka i CMS:et, kravgruppen tillsammans med testarna kom också fram till ett behov av att lägga till en förklaring av begrepp för att undvika missförstånd. Utvecklarna var mer intresserade av att inte få för stora krav eftersom de ändå skulle bryta ner dem i delar. Därför bröt kravgruppen ner större funktionella krav i egna kravdokument, till slut hittade vi ett sätt som fungerade bra för alla.

Projektverktyget TFS

I webbprojektet använde sig Alecta av verktyget TFS (Visual studio Team Foundation Server) för att få en mer agil och överskådlig utvecklingsprocess. Läs mer om hur Alecta använde verktyget i projektet.

Camillas erfarenheter av projektet

Genom en sammansvetsad projektgrupp tack vare att alla satt i samma rum och en strukturerad och närvarande projektledare var Alecta-projektet ett smidigt projekt som flöt på bra och levererade i tid. Webbplatsen www.alecta.se lanserades av Alecta i juni 2017.

Alecta

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vi står på kundernas sida med ett enda fokus – att erbjuda trygghet under och efter arbetslivet. Det gör vi genom en god avkastning och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 815 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,3 miljoner privatkunder och 34 000 företagskunder.