Projektbeskrivning

Uppdragsgivare

Länsförsäkringar

Referensperson

Projektledare Anna Jahanfar

Kompetens

Kravledare, kravanalytiker

Så digitaliserade Länsförsäkringar sitt vagnskadeerbjudande

Det analoga skulle bli digitalt och kunderna skulle få det enklare att komplettera sin motorförsäkring. Det var målsättningen med det uppdrag som Länsförsäkringar valde att anlita Camilla Hallström som kravledare för.

En digital ansökningsprocess

En ny bil säljs normalt med en treårig vagnskadegaranti, som när perioden löpt ut kan kompletteras med en helförsäkring som även täcker in vagnskadeskyddet. För Länsförsäkringar var försäkringen något som kunden kunde ansöka om eller komplettera via telefon, vilket i sig medförde en manuell administration. Som en del i att förbättra kundupplevelsen ville Länsförsäkringar digitalisera ansökningsprocessen.

Flera delleveranser

Att göra vagnskadeerbjudandet digitalt var en del av flera leveranser där Länsförsäkringar såg över och byggde nya digitala funktionerna för deras motorförsäkring.

När Camilla kom in i projektet hade en del av leveranserna redan tagits fram. Projektledaren hos Länsförsäkringar, Anna Jahanfar, hade lagt mycket tid på samordning av kravarbetet och saknade en kravledare. Det fanns också ett behov av att få en ansvarig för frontend-kraven, en kravanalytiker som tog fram en bra kravmall med versionshantering och acceptanskriterier inför kommande leveranser. Detta för att göra det möjligt för Länsförsäkringar att kunna testa och verifiera att kraven stämde överens med det som leverantören utvecklade.

I projektet har Camilla innehaft rollen som kravanalytiker (frontend) för de olika leveranserna och således tagit fram frontend-kraven – det som senare visas upp för kund. I arbetet ingick även att samordna kraven gentemot frontend leverantören, samt att ta fram kravmallen.

Projektstart

Vi började med att forma en kravgrupp samt ta fram en kravmall för frontend-kraven. Projektet behövde en tydlig struktur för kravarbetet och som en del i detta införde vi löpande kravavstämningar med gruppen på en veckobasis, för att ständigt följa upp och utvärdera arbetet. I kravgruppen ingick representanter för verksamheten, en lösningsarkitekt, kravanalytiker (teknisk mot system), kravanalytiker (frontend), UX-design, UX-copy och en AD, vilka alla bidrog med olika aspekter och infallsvinklar i projektet. Vid sidan om detta arbetade gruppen även tillsammans med en testare och projektledare var Anna Jahanfar.

Inom kravgruppen användes aspekterna för att vända och vrida på flödet och skisserna och slutligen landa i hur dessa skulle se ut. Vi hade beroenden till flera olika system så vi hade mycket att ta hänsyn till. På så vis ställdes också de olika kraven mot varandra, för att finna en lösning som fungerade sett till olika behov, krav och åsikter.

Resultat

I juni 2017 kommer du som är kund hos Länsförsäkringar att kunna få en notis om att din vagnskadegaranti har löpt ut och att du kan behöva komplettera med en helförsäkring som även täcker in vagnskadeskyddet. När du som kund därefter loggar in på Mina sidor kan du själv välja nivån för självrisk och vid behov även komplettera med tilläggsförsäkringen Mer. Kort sagt: som kund möts du nu av en digital ansökningsprocess, med stöd för flexibla och skräddarsydda motorförsäkringar.

Camilla Hallströms lärdomar från projektet

En viktig insikt som jag bär med mig från projektet är att det ibland kan krävas en ny runda med kravgruppen, efter att krav, acceptanskriterier och användarflöden har kommit på plats. I det här läget blir det väldigt tydligt för alla involverade vad vi har landat i inom projektet, vilket kan leda till att nya frågor dyker upp, något som påverkar tidplanen för när kraven ska vara klara.

Sagt av Anna Jahanfar, Projektledare Länsförsäkringar

”Camilla var en stor tillgång i projektet och avlastade mig mycket, då jag innan dess fått lägga mycket tid på kravfrågor. Hon skapade ett strukturerat arbetssätt vad gäller kraven i projektet och underlättade kravdialogen med frontend-leverantören – vilket inneburit effektivare utveckling och mer kvalitativa leveranser.”

Om Länsförsäkringar

Länsförsäkringsgruppen består av 23 självständiga länsförsäkringsbolag i samverkan. Varje bolag ägs av sina sakförsäkringskunder och agerar på sin egen geografiska hemmaplan, nära sina kunder.

Varje bolag äger i sin tur det gemensamma bolaget Länsförsäkringar AB med dotterbolag där verksamhet som passar bäst att drivas gemensamt har samlats. Kundmötet sker alltid lokalt, där kunden bor och verkar.